סרטים

ספיישלים

תוכנית (אופקים)

תוכנית (אש קטצ׳אם)

חדשות

פוקידע

כתבות

מנגה

מידע

פוקימון שני וארגמן

משחקים

מדריכים

יצירה

פוקימון כחול לבן

מחוז מפלצות כיס

יוטיוב

מסרים נאציים בפוקימון

מאת idos055 וHit Man

בחברה המודרנית השתרשו להם עם הזמן כמה ביטויים גזעניים ואנטישמיים בתרבות המערב. ניתן לעקוב אחרי התפתחויות אלה עד לתוכניות בידור כמו WWE, פוקימון ואפילו סרטי קולנוע אמריקנים. לדוגמה: אחת היצירות הידועות ביותר לשימצה היא זו של ריצ'ארד וגנר, מי שלימים נחשב ידו הימינית של היטלר בכל הנוגע להפצת מסרים אנטישמיים וגזעניים באמצעות תרבות. היצירות של וגנר נאסרו לשמיעה ברחבי ישראל וכיום הוא מוגדר מוקצה בתרבות הישראלית. הבאתי לפניכם קטע מיצירתו המוכרת ביותר. חלקיכם יכירו את הנעימה מתוך סרטים אמריקנים או בתור הנעימת כניסה של המתאבק דניאל בריאן.

כיום ניתן לציין שגם בסדרה "פוקימון" הוצגו במהלך השנים מסרים אנטישמיים, גזעניים ורדיקאליים אשר היו למחלוקת רבה ברחבי העולם. אחד מאותם מסרים היה ההופעה של הפוקימון רג'יסטיל כשהוא מצדיע במועל יד במשחק "פוקימון יהלום ופנינה". אך קודם לזה, הבאתי בפניכם מספר הגדרות מויקיפדיה על מנת להרחיב את היריעה גם לאלה שלא מכירים את הנושא כל כך טוב.

הצדעה – מחווה גופנית, בדרך כלל ביד, המשמשת להבעת כבוד וכסימן ברכה. ההצדעה מקובלת בדרך כלל בצבא ובארגונים נוספים אך היא גם בשימוש אזרחי. המונח הלועזי (salute) מתייחס גם למטחי כבוד (בתותחים או חוליית רובים-בהלוויות), למטסי כבוד, להצגת נשק ולמחוות גופניות אחרות.

הצדעה במועל יד – בהצדעה זו האדם מרים את ידו, הימנית או השמאלית, לזווית 45 מעלות ביחס לגוף, כך שתצביע מעט כלפי מעלה, הוא מחזיק את כף ידו כאשר גב היד כלפי מעלה, והאצבעות ישרות והדוקות. הצדעה כזו מופיעה בתנ"ך בספר נחמיה, בתיאור תגובת הקהל למשמע דברי התורה שהקריא עזרא הסופר: "וַיְבָרֶךְ עֶזְרָא אֶת ה' הָאֱלֹהִים הַגָּדוֹל, וַיַּעֲנוּ כָל הָעָם אָמֵן אָמֵן בְּמֹעַל יְדֵיהֶם" (נחמיה פרק ח', ו).

היטלר ואנשיו בהצדעה במועל יד
היטלר ואנשיו בהצדעה במועל יד

הצדעה זו, אשר מקורה בהצדעה הרומית, אומצה על ידי איטליה בתקופת המשטר הפשיסטי ולאחר מכן על ידי גרמניה הנאצית (תוך שמתלווה לה הקריאה "הייל היטלר"). עקב שימושה בגרמניה הנאצית, הצדעה זו מזוהה כיום עם המשטר הנאצי ועם משטרים פשיסטיים נוספים. צורת הצדעה זו מקובלת גם אצל ארגוני טרור ערביים בעלי מיליציות צבאיות גדולות, כדוגמת חזבאללה וחמאס. מסיבות אלו ההצדעה אסורה ברוב מדינות העולם ובחלקן ניתן אף לרצות תקופת מאסר בעקבות שימוש בה. [לקוח מויקיפדיה]

http://pocketmonsters.co.il/wp-content/uploads/2011/07/Spr_4d_379.png

כך, ניתן לראות שבגרסאות הלא אנגליות של "פוקימון יהלום ופנינה", רג'יסטיל הוצג במועל יד שהזכיר את זה של היטלר ברייך השלישי. בעקבות כך החליטו לשנות את הספרייט של הפוקימון לקראת יציאת המשחק "פוקימון פלאטינום". יותר מכך, הפוקימון לא הוכנס בתוך הפוקידע של הדור השלישי במשחק של פלאטינום באיזור סינו וזאת על מנת למזער נזקים. כך שהדרך היחידה לתפוס אותו היא באמצעות החלפה.

מסר אנטישמי נוסף שהופיע ב"פוקימון" הוא על גבי משחק קלפי ההחלפה (TGC) של הפוקימון גולבאט אשר הציג את סמל צלב הקרס על גבי הקלף. לפי ויקיפדיה, צלב הקרס או סווסטיקה הוא צלב שווה-זרועות, שארבע זרועותיו מעוקלות בזוויות ישרות הפונות לכיוון השעון או נגדו. צלב הקרס מופיע לרוב כאשר הקו המרכזי בו הינו אנך, אם כי לעתים מופיע הקו המרכזי בזווית של 45 מעלות. הגרסה ההינדית של צלב הקרס מציגה נקודה בתוכו של כל רבעון.

צלב קרס על דגלה של גרמניה הנאצית
צלב קרס על דגלה של גרמניה הנאצית

מאז עליית המפלגה הנאצית בגרמניה, הפך צלב הקרס לסמלם של הנאציזם, הגזענות, אימי מלחמת העולם השנייה והשואה. במערב, מהווה צלב הקרס כיום בעיקר את סמלן של תנועות נאו נאציות. בגרמניה אסור להשתמש בסמל צלב הקרס מאז תום מלחמת העולם השנייה, וגם במדינות מערביות אחרות עלול שימוש בו בהקשרים מסוימים להיחשב עברה על החוק וכפגיעה ברגשות הציבור. במזרח הרחוק, לעומת זאת, עדיין נתפס צלב הקרס כסמל דתי בודהיסטי, ולפיכך השימוש בו נפוץ כסימון למקדשים ובהקשרים דתיים אחרים. [לקוח מויקיפדיה]

http://pocketmonsters.co.il/wp-content/uploads/2011/07/106_T_KOGASNINJATRICK.jpg

לאחר יציאת הקלף הוחלט בחברת "פוקימון" לשנות את הכיתוב על הקלף ולהציג במקום צלב הקרס סימן אחר, מחשש לפגיעה בכבודו של הציבור הרחב. כך שלמרות שהתרבות היפנית והאמריקאית הן שונות והסמל המקורי יכול היה להיות מפורש כסמל בודהיסטי, עדיין נוצר משבר למוצר המשחק, וחברת "פוקימון" שילמה על כך ביחסי ציבור רעים אשר לכאורה הציגו את החברה כתומכת של רעיונות נאציים. אבקש להדגיש שהקלף המקורי לא יצא בשום גרסה מאז והוא הופץ אך ורק ביפן.

(תודה רבה וקרדיט לidos055 על העזרה בהכנת הכתבה)

פוסטים קשורים

5 תגובות

  1. אתה מוציא רושם ממש לא טוב. אלו לא מסרים נאצים, אלא סימנים שאנשים מבינים כסימנים נאצים. היוצרים לא תיכננו לעשות זאת בכוונה (או לפחות אתה לא יכול לדעת). בכל מקרה, יש פה מידע מאוד שגוי. במשחק פלאטינה, רג'יסטיל היה עם ספרייט אחר, ויותר מכך, זה גם היה המשחק היחיד שניתן היה ללכוד אותו (בניגוד לדרך ההחלפה, כמו שציינת).

  2. קח, אולי תחכים מתי שהוא: http://www.serebii.net/platinum/legends.shtml

    If you have transferred the Regigigas that you obtained from the 11th movie over to Platinum and have it on your team, then you have access to a special room in Iron Island. Right by the exit there's an extra cave. If you go in there with Regigigas in your team, then you'll go to a new cave as opposed to the empty one with a Metal Coat in. Here, you need to go up to the statue and… . Registeel will attack. It is Level 30

  3. דבר ראשון, התייחסת אלי בצורה ממש לא יפה. תן לי להגיד משהו שהיו אומרים לי כשהייתי מעיר לאחרים; אני מבין שזה הכל מקנאה. אפילו כואב לך כשאני עוזר לך לשפר את האתר? אתה פשוט כפוי טובה.
    בכל מקרה, הכותב כן טעה. רג'יסטיל אכן נמצא בפוקידע בפלאטינה. זה כן נכון. ודבר שני, אני לא יודע למה הוא התכוון כשאמר שהדרך היחידה היא בהחלפה. אני חשבתי שהכותב התכוון לכך שאפשר להשיג אותו רק אם מחליפים אותו ממשחק אחד לאחר, ולכן מצאתי שזה טעות. אז תשתדלו לעשות את זה יותר ברור, ולכתוב שהדרך היחידה להשיג אותו היא באמצעות החלפת רג'יגיגאס.

  4. מאחר ואתה לא תושב יפן ולא ראית את הסרט ה-11 בקולנוע, אז לא קיבלת את הפוקימון רג'יג'יגאס באוונט שבו חילקו אותו. ובמידה ואין לך אותו, אז אין לך גם סיכוי למצוא את רג'יסטיל, כך שהאופציה היחידה שיהיה לך אותו היא דרך החלפה.

    ולגבי ההערה שלך – אני לא מקנא בך. מאז שחשפת מי אתה ואת ההתפרצויות הלא מקצועיות שלך, אני בכלל לא מחשיב את התגובות שלך כמשהו לגיטימי. הסיבה היחידה שאני עדיין מגיב לך היא כי אני רוצה להראות לך איך עושים דברים בצורה הנכונה. מצד שני, אם זה היה הפוך, ממזמן היו מונעים ממני אפשרות להגיב בכל אתר "מקצועי" אחר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *