סרטים

ספיישלים

תוכנית (אופקים)

תוכנית (אש קטצ׳אם)

חדשות

פוקידע

כתבות

מנגה

מידע

פוקימון שני וארגמן

משחקים

מדריכים

יצירה

פוקימון כחול לבן

מחוז מפלצות כיס

יוטיוב

הזהרו מהפוקי-מאניה! (חלק 2)

דבר המתרגם: כתבה זו נכתבה על ידי הווארד צ'ואה-יואן וטים לרימר עבור מגזין "טיים" היוקרתי בשנת 1999. אני מביא בפניכם את תרגום הכתבה בארבעה חלקים על מנת לבדוק כיצד תפסו את המותג "פוקימון" בתחילת הדרך, והאם משהו השתנה ב15 שנים האחרונות? קריאה נעימה!

התשובה נעוצה במקורותיה של התופעה. למרות הפרסום הרע שנוצר על ידי משחק קלפי ההחלפה של פוקימון, עיקר הנושא הוא משחקי וידאו. זה מתחיל בהרמה של קונסולת גיים בוי קולור, שאינה גדולה בהרבה מכף יד אנושית, זה ממשיך עם הכנסת המשחק המתאים, וזה מסתיים עם הדלקת המכשיר. לא הרבה לאחר מכן, יצור צהוב בעל זנב ברק קופץ מהמסך, עם חיוך ענקי ואומר "פיקאצ'ו". מזל טוב, הרגע פגשתם את הפוקימון הפופולרי ביותר. העכבר הכי מפורסם מאז מיקי מאוס.

ילדים מתמרנים את דרכם בתוך המסך הזעיר, שהוא בעצם החלון שלהם לעולם הפוקימון, תוך כדי שהם לוחצים על שני כפתורים וסמן כיוונים ללא הכרה, וכל זאת כדי למצוא את יעדם. למען האמת, זו משימה הרבה יותר קשה עבור המבוגרים. כך שאם אתה מתכוון לשחק, עליך לקבל את תפקידו של מאמן פוקימונים. המטרה שלך היא לסייר בעולם, ולאסוף כל אחד ממפלצות הכיס הללו. כדי לתפוס פוקימון, אתה צריך להכניע אותו עם פוקימון אחר. אלה מאוכסנים בתור מיכלים הנקראים "פוכדורים". הקרבות מתוכנתים מראש על ידי האלקטרוניקה של הגיים בוי. אך אל דאגה: פוקימון לא יכול למות בקרב. אם הם מפסידים, הם רק מתעלפים. ואם זה קורה לפוקימון שלך, אתה יכול לקחת אותו למרכז הפוקימונים, שזו בעצם ספא ענקית, שם הוא יחזור למצבו הרגיל, סטטוס: כשיר ללחימה.

ישנם 151 פוקימונים מפוזרים בשלוש גרסאות של המשחק: "פוקימון אדום", "פוקימון כחול", ו"פוקימון צהוב". יהיה עלייך להחליף פוקימונים בין הגרסאות על מנת להשלים את האוסף. ומכאן שהשאיפה לתפוס את כולם יוצרת קו מוצרים מתרחב, עם מינים חדשים ופוקימונים נוספים. בשנה הבאה צפויים לצאת המשחקים החדשים של המותג: "פוקימון זהב" ו"פוקימון כסף" ואיתם מגיעה ההבטחה שמספר הפוקימונים יתרחב ל260 מינים.

אבל יש גבול למשחק התפקידים. אתה לא באמת יכול לבחור את הזהות שלך. אתה ילד בן 10. אתה יכול לבחור שם. אתה גם יכול לבחור מין. אבל דבר אחד אתה לא יכול לבחור: את אש, שמו של הגיבור בסדרת הטלוויזיה של פוקימון. גם הוא יורד מחדרו, וכשהוא רואה את אימו (אביו נעדר מסיבה לא ברורה), הוא אומר לה שהוא יוצא למסע. והיא עונה: "נכון, כל הילדים עוזבים את הבית ביום מן הימים".

ביפן, מקום הולדתו של פוקימון, לאש קוראים סטושי, והוא נוצר בדמותו של היוצר, סטושי טאג'ירי, אז נער מנודה אשר חי ממש מחוץ לטוקיו, אסף חרקים והבריז מהלימודים. באומה של קונפורמיסטים, הוא לא התאים אפילו למכללה. אביו ניסה להשיג לו עבודה כטכנאי חשמל, אבל הוא סירב. אף אחד לא ציפה ממנו להגיע רחוק, גם לאחר שהוא יצר את המשחק הראשון לאחר שש שנים קשות. אבל זו האובססיה של טג'ירי שהביאה את המפלצות המופרעות האלה להיות ליבה של תופעה גדולה מן החיים. מאוחר יותר נאמר שהמפלצות שהוא יצר הן נטיותיו הכמוסות ביותר של הילד. ברונו בטלהיים, פסיכולוג ילדים וחוקר כתב בזמנו: "מפלצות שילד מכיר הכי טוב הן המפלצות שהוא חושש להיות בעצמו".

עכשיו, בן 34, טאג'ירי הוא אדם מרשים במיוחד. פניו מורכבות מזויות חדות, ידיו ושפתיו רועדות כשהוא מדבר בקול רך וביישן, העיניים שלו אדומות, עיגולים שחורים נמצאים מתחתם. לעיתים קרובות הוא עובד 24 שעות רצוף ואז ישן במשך 12 שעות. טאג'ירי הוא מי שאנשים בשיח היפני קוראים לו "אוטאקו", אדם המסוגל לסגור את עצמו עם משחק מחשב או קומיקס, הרחק מכל חברה אנושית. "הם יודעים את ההבדל בין העולם האמיתי לוירטואלי, אבל מעדיפים את הוירטואלי", אומר אטיין באראל, עיתונאי צרפתי שלמד אודות האוטאקו במשך שנים. "הם תמיד שואפים להשיג דברים, וככל שיש להם יותר מזה, כך הם מרגישים יותר טוב, ומכאן שאפשר להבין את הכלל הראשון והמרכזי של פוקימון: לאסוף".

כילד, טאג'ירי אסף חרקים, בעיקר חיפושיות. אפילו עכשיו הוא מספר למגזין "טיים" בגאווה על הדרך שבה הוא תפס אותן, על ידי חיפוש מתחת לסלעים רק כדי למצוא אותם ישנות. "אף אחד לא חשב לעשות את זה", הוא אומר. מדובר בבן של איש מכירות בחברת המכוניות "ניסן", ואם עקרת בית, טאג'ירי גדל בפרבר טוקיו בסוף שנות ה60, לפני שהעיר גדלה ללא היכר. "כילד, רציתי להיות חוקר חרקים. חרקים ריתקו אותי. כל חרק היה תעלומה נפלאה. וככל שחיפשתי יותר, כך מצאתי יותר. אם הייתי שם את היד שלי בנהר, הייתי מוצא סרטנים. אם ניגש לבול עץ ומחפש בו, והייתי מוצא עוד יצורים". במשחקים של פוקימון, הרבה ממפלצות הכיס ניתנות למציאה בדרך דומה: בדשא, מערות, יערות, נהרות, ועוד.

– – – – –

לכתבה המקורית: http://content.time.com/time/magazine/article/0,9171,34342,00.html

לחלק הראשון בכתבה: http://pocketmonsters.co.il/?p=22233

לחלק השלישי בכתבה: http://pocketmonsters.co.il/?p=30394

לחלק הרביעי בכתבה: http://pocketmonsters.co.il/?p=30958

פוסטים קשורים

5 תגובות

  1. חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח דרך אגב אני גם סיזור קינגדרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *