סרטים

ספיישלים

תוכנית (אופקים)

תוכנית (אש קטצ׳אם)

חדשות

פוקידע

כתבות

מנגה

מידע

פוקימון שני וארגמן

משחקים

מדריכים

יצירה

פוקימון כחול לבן

מחוז מפלצות כיס

יוטיוב

הכיסלצת היומית: מלא חרקים / מיכאל אלבוים

טָפַּל (טפיל מקוצר) ~> טָפַּרֶק (טפיל+חרק)

רַעַתוּשׁ (רעל+יתוש) ~> רַעָלָשׁ (רעל+עש)

גם היום יש לנו שתי משפחות חרקים, סיפור מצחיק ושאלה מהותית.

נתחיל מהשניים הראשונים, טפל וטפרק. הראשון הוא Paras, קיצור של המילה Parasite. איך מקצרים את טפיל? טפל. זה יותר טוב מטפי. השני הוא Parasect, הלחם של Parasite (טפיל) ו-Insect (חרק), אז יצא טפרק. לפעמים מרגישים שתרגום הוא קל מדי, אבל לפעמים מרגישים שזה פשוט בסדר, ושאפשר להמשיך הלאה.

הקבוצה השנייה משעשעת יותר. כשהסתכלתי על השמות הקודמים שלהם לקראת הפוסט הזה, הם היו רעחוּש ורעסס, ולמען האמת, אין לי מושג למה. ניסיתי לבצע הנדוס לאחור של המחשבות שלי. למה קראתי להם רעחוש ורעסס? מה רציתי?

אז יצאתי למסע השמות מחדש, וזה לא היה כל כך רחוק. Venonat הוא הלחם של Venom (רעל) ו-Gnat. המילה הזאת מדברת על חרק קטן, אבל בעיקר ממשפחת היתושיים, ובעברית מתורגמת ליתוש. זה תרגום משונה, כי ברור לפי המראה שלו שווינונט הוא לא יתוש. לרגע פניתי לשם היפני – konpan, שמתורגם פחות או יותר ל"חרק רדאר", בגלל העיניים הגדולות והמחושים שלו, שהם כמו רדאר. אבל חרדאר או רדארק נשמעים רע, מה גם שרדאר זה לא בעברית ואני מעדיף להימנע מזה אם אפשר. אפשרות נוספת הייתה להישאר עם רעחוּש או רעחוֹש, ולסמוך על המילה חוש או על מחושים, אבל החלטתי ללכת על התרגום האנגלי ולהלחים את רעל ויתוש, כי רעתוש זה חמוד.

הבא בתור היה Venomoth, הלחם של רעל לצד Moth (עש). התרגום המובן מאליו של רעל ועש זה רעש, אבל רעש זו לא מילה שמייצגת את הכיסלצת, אז הוספתי את האות ל' של רעל ויצא רעלש. המילה לש יכולה לדבר על כך הכיסלצת לשה רעל בתוכה, וכמובן, כוללת את המילה עש.

ועכשיו נעבור לסיפור המצחיק. זוכרים את זחי, שינורמיל ופרפרץ, משפחת החרקים הראשונה שלנו? ובכן, תסתכלו על פרפרץ (באטרפרי) ועל רעתוש. הם לא דומים מדי? הסיבה לזה היא שרעתוש היה אמור להתפתח לפרפרץ, ושינורמיל (מטאפוד) היה אמור להתפתח לרעלש! אבל כנראה בגלל טעות של מתכנת זה התחלף ברגע האחרון, ולא תוקן מעולם.

והשאלה המהותית היא: כשעושים טעות קריטית במשחק, בספר או בסרט ראשון בסדרה, האם צריך לכפות עליה בחלקים הבאים או לתקן אותה גם אם זה ישבור את ההיגיון הפנימי של הסדרה?

לעמוד הפייסבוק של מיכאל אלבוים: https://www.facebook.com/Elboim

פוסטים קשורים

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *