סרטים

ספיישלים

תוכנית (אופקים)

תוכנית (אש קטצ׳אם)

חדשות

פוקידע

כתבות

מנגה

מידע

פוקימון שני וארגמן

משחקים

מדריכים

יצירה

פוקימון כחול לבן

מחוז מפלצות כיס

יוטיוב

הכיסלצת היומית: ציפורים ערביות / מיכאל אלבוים

קִיפָּאוֹוַאחַד (קיפאון+וַאחַד)

חַשְׁמַתְ'נֵין (חשמל+תְ'נֵין)

מוּתַלַאתֵה (מוּתך+תַלַאתֵה)

כיסלצות אגדיות תמיד היו בעלות השמות הכי מורכבים, ובדרך כלל השמות של הכיסלצות האגדיות נשארים זהים ביפנים ובאנגלית. לא במקרה הזה. לשלוש הציפורים האגדיות קוראים ביפנית Freezer, Thunder, Fire, או בתרגום חופשי: פריזר, תאנדר, פאייר (מקפיא, רעם, אש). ביפנית זה נשמע טוב, אבל באנגלית לא היו יכולים להסתפק בזה, והתחילו מסורת של שמות מאוד מורכבים לכיסלצות האגדיות.

לשלוש הציפורים האגדיות קוראים באנגלית Articuno, Zapdos, Moltres. החלק הראשון של השמות נורא פשוט, Arctic (קפוא), Zap (מכת חשמל), Molten (מוּתך). הכוונה ליסודות ברורה, ולכן בתרגום של כיספלצים [לינק] השתמשו במילים כפור, זיק וחום:

* כְּפוֹרְאַיְי (כפור+אחת ביידיש)
* זִיקְצְוָיְי (זיק+שתיים ביידיש)
* חוֹמְדְרָיְי (חום+שלוש ביידיש)

הם היו כל כך טובים שפשוט לא רציתי לגעת בהם, אבל הייתי חייב למצוא תרגום מדויק יותר אפילו לאומנות הזאת. אני אשמח אם מי שתרגם אותם יכתוב לי, כדי שאני אוכל לתת לו כאן קרדיט ראוי.

החלק השני של השמות הוא המעניין – uno, dos, tres, אחת, שתיים ושלוש בספרדית. מפני שספרדית היא סוג של שפה נוספת בארה"ב, הגיוני שנשתמש גם כן בשפה נוספת אצלנו כמו ערבית, רוסית, ארמית או יידיש. במקרה הראשון היידיש נבחרה, והמילים איי, צווי ודריי התווספו לכיסלצות.

אם היינו משתמשים בערבית היה יוצא משהו כמו: קִיפָּאוֹוַאחַד, חַשְׁמַתְ'נֵין ומוּתַלַאתֵה. אם היינו משתמשים ברוסית היה יוצא קִיפָּאַדִין (קיפאון+אדין), חַשְׁמַדְווַה (חשמל+דווה) ומוּתְרִי (מותך+תרי). המספרים בארמית הם חד, תרי ותלתא, אז אתם יכולים לנחש איך זה יסתיים.

ההשראה של כיספלצים הייתה נהדרת, ולאחר מחשבה של מספר ימים, החלטתי ללכת דווקא על השפה הערבית. זה נכון יותר אם אנחנו רוצים להמיר את משחק המילים. לשפה הערבית יש בישראל את המעמד הכי קרוב לזה של השפה הספרדית בארה"ב, וסוף סוף יוכלו להפסיק לשאול אותי למה אני סופר בגרמנית.

איזה חמודים: 

לעמוד הפייסבוק של מיכאל אלבוים: https://www.facebook.com/Elboim

פוסטים קשורים

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *