סרטים

ספיישלים

תוכנית (אופקים)

תוכנית (אש קטצ׳אם)

חדשות

פוקידע

כתבות

מנגה

מידע

פוקימון שני וארגמן

משחקים

מדריכים

יצירה

פוקימון כחול לבן

מחוז מפלצות כיס

יוטיוב

גלעד מגיב להרצאה – פולקלור יהודי בפוקימון / ענבל מילר

גלעד מגיב להרצאה – פולקלור יהודי בפוקימון / ענבל מילר (אמא"י)

מה אני חושב כשמשווים את פוקימון ליהדות? ברמת העיקרון, אני די פאנבוי של יהדות ושל ישראל, אז אני לרוב מאוד שמח לראות רפרנסים והשראה שלקוחה מהיהדות או מהתרבות הישראלית. זה גורם לי להתרגשות. עם זאת, לפעמים אני מרגיש לא בנוח כשדברים מורכבים ועמוקים מובאים בצורה פשטנית, או חלילה שגויה. ולכן אני ניגש להרצאה הזו עם ראש פתוח כדי לשמוע מה נקודות הקשר שהמרצה מביאה.

ההרצאה עצמה הייתה כיפית ונשארה מעניינת למשך הזמן שבו היא הועברה. אחריה שקלתי מחדש את מה שבאתי לחקור – הקשר בין פוקימון ליהדות. התחושה שלי היא שאין ממש קשר. כמובן, יש את גראודון, קיוגר וראיקוזה שמבוססים על החיות האגדתיות מהיהדות שנקראות "בהמות", "לוויתן", ו"זיז", אבל זה בעיקר קונספט ולא מעבר. כמו גם הרג'ים, שהם מבוססים על הקונספט של גולם שנובע מהיהדות, אבל למעשה זו יותר כמו פרט שולי ולא ממש מחקר מעמיק.

טרם ניגע בדוגמאות קונקרטיות מההרצאה, אבקש להבהיר משהו – האגדה היהודית לא באה להגיד לנו מה קיים בעולם, ההגדה היהודית באה להעביר מסר באמצעות סיפור. הסיפור יכול להיות אמיתי לגמרי או מונפץ לגמרי, להגדה דבר זה אינו משנה. וכעת להרצאה עצמה: בהרצאה פורטו טיעונים על אגדות שבהן הדמויות של הלוויתן והבהמות באמת התאימו לגראודון וקיוגר. זה באמת הרשים אותי. בנוסף לכך, היה הסבר מבוסס-מקורות ליכולת של גראודון הקדמון, מה שהיה נחמד. אבל מצד שני, אני יודע שהרבה מההגדות לא מגיעות לאותה מסקנה, מה שאומר שהרבה חומר נזרק הצידה על מנת להגיע למסקנה שגראודון וקיוגר אכן מבוססים הישר על עולם האגדה היהודי.

לפני ההרצאה חשבתי על ראיקוזה והפרטים היחידים שמתאימים בינו לבין הזיז זה ששניהם נמצאים בשמיים וששניהם קשורים לשניים האחרים. זיז, למי שלא יודע, הוא עוף-ענק המוזכר על ידי חז"ל. הוא קשור לאדמה, עליה הוא דורך. למים, בהם הוא נמצא. ולשמיים, אליהם הוא מגיע. אבל זיז הוא עוף עם רגליים וכנפיים ממש ארוכות. ראיקוזה הוא דרקון. ואז ענבר הזכירה בהרצאה שלה שראיקוזה הסתיר את השמש בפרק דלתא. שמחתי על האמירה הזאת, שכן התכונה הכי בולטת של זיז, מלבד הגובה, זה שבפריסת כנפיים הוא יכול להסתיר את כל השמש. אם כך, אכן יש כאן משהו מהפולקלור היהודי.

הנושא השני שניגע בו הוא הגלמים. אני ציפיתי להתייחסות לרג'ים, אבל דווקא לא דיברו עליהם בהרצאה. במקום זה דיברו על גלמים שהם כל כך יהודיים שזה ממש מדהים. ספציפית ענבל דיברה על גולארק (הלחמה בין גולם ושהות), אבל מבדיקה שלי נראה שחלק מזה מגיע גם מתת-ההתפתחות של הפוקימון, גולת.

הגלמים האלו ממש מזכירים את הגולם המפורסם מפראג בתיאורים שלהם. על גולת נכתב שהוא נוצר על ידי ציביליזציה עתיקה (כמו היהדות?), שהוא עשוי מחימר (כמו הגולם מפראג), ושהוא נע באמצעות אנרגיה שמעולם לא הצליחו לזהות. על גולארק כתוב שהוא נוצר על מנת להגן על אנשים ופוקימונים (כמו הגולם מפראג), שאם מסירים את החותם שלו, האנרגיה שבו יוצאת משליטה (כמו הגולם מפראג), שהוא מקשיב להוראות של המאסטר שלו באופן מושלם (ניחשתם נכון), ושהוא עשוי לצאת משליטה ולהשמיד כל דבר שהוא רואה. הדבר היחיד שלא ברור לגבי התיאור שלו זה למה שהוא יעוף באוויר, ועוד במהירות של מטוס?

אלו היו החלקים הכי מוצלחים בהרצאה לגבי הקשר בין פולקלור ליהדות. היו כמה דברים פחות טובים: האמירה ששמו של ג'יראצ'י הוא הלחמה של המילה העברית "יראה" עם "שיאצ'י" (משאלה), לא נראית לי מבוססת על מקורות. כמו גם שהמנהג להתפלל באמצעות פתקים (בדומה לפתקים שאפשר להדביק על ג'יראצ'י כאשר הוא ישן), על אף מה שמוכר לנו מהכותל, אינו מנהג יהודי בכלל, בניגוד למה שהוזכר בהרצאה.

אני כן מסכים שהשאיפה של צוות אקווה להטביע את העולם אכן מזכירה מעט את נח והמבול, אבל לא יותר מדימיון כללי. בניגוד להשוואה של המרצה לנביאים, נביא לא הוא הגורם להתגשמות נבואתו, אלא להפך, נביאי חורבן נועדו להשתדל ולמנוע מנבואתם להתגשם. לכן הצוותים לא מתאימים לתפקיד הנביאים, בניגוד למה שנאמר.

עוד בהרצאה התייחסו לארכיאוס בתור המונותאיזם של עולם הפוקימון, בדומה ליהדות שהיא המונותאיזם הראשון. אבל למעשה מדובר על מקורות נוצריים, שאומנם לקחו השראה מהיהדות, אבל בהחלט לא היו מאמצים בחזרה. האמירה שהאל של העולם הוא בעל צורה, האמירה של האצלת סמכויות לישויות פחותות שהוא יצר, כולן ממקורות נוצריים. כאן אסתייג ואומר שמסתבר שהיה אוונט ובו ארכיאוס השתמש בפוקימוני האנון על מנת ליצר ביצה של פוקימון אגדי ולהביא אותה לשחקן. כאן אני רואה התייחסות לבריאה באמצעות דיבור, כמו בספר בראשית, מאחר והאנון הם אותיות שיוצרות דיבור.

בנוסף, המנחה הביאה שתי דמויות שדומות לישו. אש קטצ'אם וN. אש, מאחר והוא מביא בשורה של שלום והרמוניה בין בני אדם ופוקימונים, הוא מת וקם לתחייה (בסרט הראשון), ואין לו אבא (מה שלדעתי לא מספיק נדיר בעולם הפוקימון כדי לקבל התייחסות מיוחדת). וגם N תופס את עצמו כמשיח לפוקימונים. דווקא המחשבה על אש בתור צורה של ישו הייתה אפשרית במובן מסויים. מה שאומר שכל שאר הדמויות הראשיות כיום מיוצגות כישו בצורה כזאת או אחרת.

לסיום אני רוצה להציג את אחת ההצעות המגוחכות יותר, אבל גם היפות יותר של ההרצאה – ג'סי וג'יימס הם כמו אדם וחווה. לג'סי יש המון פוקימוני נחש בהתחלה, אבל הנחש היה חיה מדברת, ולצוות רוקט יש חתול מדבר. בעונה הראשונה צוות רוקט עובדים בשביל אדם חסר פנים וחסר שם שפשוט נקרא "הבוס". ובמקום לקחת "מכל עצי הגן", הם אובססיביים לגבי פוקימון אחד בלבד שהם לא מצליחים להשיג. כמובן שהאנלוגיה הזאת חסרה מאוד. כי אם פיקאצ'ו הוא אכן "הפרי האסור", במה הם נענשים? (מלבד לעוף בסוף כל פרק). הנחש היה בעל כוונות זדון, האם מיאו הוא בעל כוונות זדון? אני לא חושב.

לסיכום. גולת וגולארק נתנו לי את התחושה העיקרית שמכבדים את הפולקלור שממנו אני מגיע. על שאר הנושאים בהחלט יש על מה לדון. ואם ידונו איתי על זה, אפילו רק בגלל פוקימון, זה כבר שמחה גדולה.

פוסטים קשורים

7 תגובות

  1. אני לא מחוברת לחרידים והם לא מחוברים אליי הייתי מעדיפה ש פוקימון שהוא בין הדברים היחידים בעולמי שלא קשורים להדתה ואהבת הארץ בחייי ישאר לא קשור אליהם

  2. אם תבדקו באינטרנט תגלו שראיקווזה אכן מבוסס על זיז ושרג'יגיגאס גם מבוסס על הגולם מהסיפורים של היהדות. למעשה, השם של ראיקוואזה מגיע (גם) מהמילה "רקיע" בעברית!
    אני אתאיסט גאה ואני חושב כמו שרון.

  3. יש עוד סיבה למה אש מבוסס על ישו אני זוכר שבפרק נראלי 42 של xyz לייסנדר צולב את אש וגרינגה כמו שצלבו את ישו רק שאש משתחרר .

  4. אנשים, פולקלור יהודי לאוו דווקא קשור לדת או למצוות. יש לנו היסטוריה עתיקה ותרבות עשירה ומלאה, אין צורך לזרוק את זה מאחורי הגב. הרי זה לא שייך לדתיים, זה שייך לכולנו.

  5. אני מסכים עם גלעד. גם אם אתם לא דתיים, זו התרבות שלכם ושלי…
    אני אישית מסכים עם ההשוואה של הגלמים לגולם מפראג (אגב, אם אתם לא יודעים, אמנם הגולם מפראג הוא הגולם הכי מפורסם אבל היו עוד כמה…) ושל הלויתן הבהמות וזיז לגראודון רייקואזה וקיוגר (עוד אישוש לעניין הוא שבחזון אחרית הימים נאמר שבהמות ולויתן ילחמו אחד בשני).אני ממש אשמח אם יתפרסמו גם הרצאות שלך פה, גלעד(:

  6. היי גלעד! נשמע שבסה"כ נהנית מההרצאה, ואני מאוד שמחה מזה.
    כמה נקודות קטנות:
    כותבי הסדרה הם לא יהודים, וכנראה שבהרבה מקומות הם לקחו השראה מהפולקלור היהודי, ולא את הסיפורים עצמם כפי שהם.
    נקודה שנייה, הרבה דברים נלקחו כקונספט, לדוגמה המונותאיזם, והרבה דברים פשוט נראו לנו כל כך דומים, שאפילו שלא מצאנו ביסוס מושלם החלטנו להכניס אותם להרצאה בכל זאת.
    דבר שלישי, החלק על ג'סי וג'יימס היה הומוריסטי לחלוטין (;
    נקודה רביעית ואחרונה שחבל לי שלא ציינת, ההרצאה לא באה ממקום של דת, אלא ממקום של סיפורי עמים ומסורת, טרחתי להדגיש את זה מספר פעמים, בין אם בתקציר ובין אם בהרצאה עצמה.
    מקווה לראות אותך בעוד הרצאות!
    ענבל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *