סרטים

ספיישלים

תוכנית (אופקים)

תוכנית (אש קטצ׳אם)

חדשות

פוקידע

כתבות

מנגה

מידע

פוקימון שני וארגמן

משחקים

מדריכים

יצירה

פוקימון כחול לבן

מחוז מפלצות כיס

יוטיוב

הכיסלצת היומית: מונחים מוזיקליים / מיכאל אלבוים

חָמְשׁוֹן (חמשה קטנה) ~> חַמְשֵׁדוֹן (חמשה+שדון) ~> חַמָשָׁל (חמשה+משל)

= = = = =

במקור:

"הכיסלצת היומית: מפתחות מהאגדות"

תֵחַ (קיצור של פיתח) ~> פֵיָתֵחַ (פיה+מפתח) ~> מַשָׁלתֵחַ (משל+מפתח)

הקבוצה של היום היא Cleffa, Celfairy ו-Clefable, ומשלבת בתוכה את המילה Clef, מפתח מוזיקלי, לצד המילים Fairy או Fable. השמות היפניים הרבה פחות אטרקטיביים בעברית (פּיפּי ופּיקסי).

לאחר שהחלטתי לתרגם את השמות מאנגלית, על קלפרי/פּיפּי ניסיתי אינספור שילובים שונים, אבל פשוט לא מצאתי תוצאה טובה. המילים מפתח ופיה לא משתלבות טוב בשום צורה. מפיה, פיחות, מפתחיה… כלום לא נשמע טוב. גם לא מצאתי הקבלה טובה לפיה בעברית, למעט מילים כמו שד או גורל, שמשתלבות עוד פחות טוב עם מפתח ועם מוזיקה.

על קלפייבל/פיקסי גם ניסית מילים שונות, החלפתי את Fable באגדות, משלים, סיפורים… שום דבר לא משתלב. משפחת הכיסלצות הזאת נראתה כמו מקרה אבוד.

חשבתי להקביל את פיה לשדון, ואז לקרוא לפּיפּי – שֶשֶ, ולפיקסי שדוניה, אבל זה נשמע בכלל לא מתאים. בסופו של דבר נאלצתי להתפשר על שמות שנשמעו מעניינים, פיתח ומשלתח. כשהגיע הדור השני, קיצרתי את הכיסלצת החדשה לתח.

אני מודיע כאן על כישלון. אין דרך לצאת מזה. השמות לא טובים. אם יש למישהו הצעות לשמות טובים בתגובות, אני אשמח לשמוע. האם יש איזו מקבילה לפיה במסורת היהודית שפספסתי?"

= = = = =

וכעת:

לפני שלחצתי על Post, עצרתי וחשבתי. זה הכי טוב שאני יכול? לא! שמרתי את הטקסט, סגרתי את פייסבוק ויצאתי למחקר. מפתח מוזיקלי לא משתלב עם שום דבר? אז ניקח משהו קרוב אליו. חמשה מוזיקלית. בשביל מה למדתי מוזיקה ברימון? בדיוק בשביל זה!

חמשה זה מונח מצוין שמתחבר עם הרבה מילים! אמרנו שדים מקבילים ביהדות לפיות? לא בדיוק? אז שדונים. חמשה ושדון! חמשדון!!! עכשיו הכול מתחבר. חמשון, חמשדון וחמשל.

אז מה למדנו היום? לא להתעצל. כשאתם לא בטוחים במשהו, תעצרו הכול ותחזרו ללוח השרטוטים. לפעמים שינוי קטן בשורשים מניב פירות הרבה יותר טעימים.

ולקינוח:

לעמוד הפייסבוק של מיכאל אלבוים: https://www.facebook.com/Elboim

פוסטים קשורים

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *