סרטים

ספיישלים

תוכנית (אופקים)

תוכנית (אש קטצ׳אם)

חדשות

פוקידע

כתבות

מנגה

מידע

פוקימון שני וארגמן

משחקים

מדריכים

יצירה

פוקימון כחול לבן

מחוז מפלצות כיס

יוטיוב

הכיסלצת היומית: כלבולדוג / מיכאל אלבוים

כַּלְבָּז (כלבי+בז) ~> כַּלְבִּיר (כלבי+כביר)

הכיסלצות של היום הן שני כלבי בולדוג חמודים, שבהתחלה היו כיסלצות מסוג רגיל, ואז שונו להיות מסוג פיות.

הכיסלצת הראשונה נקראת Snubbull, הלחם של Snub (משפיל, מזלזל, מעליב, בוטה, בוזה, נוקב) לצד Bulldog (כלב בולדוג), וההתפתחות נקראית Granbull, בנוסף לבולדוג מתווספת המילה Grand (גדול). זו הסיבה שהתרגום הראשון שלי לשתי הכיסלצות היה בּוּלְבּוֹנִי (בולדוג+צפונבוני) או צפונבול, לצד בּוּלְדוֹל (בולדוג גדול), אבל המילה בולדוג היא לא בעברית אז אני מעדיף להשתמש בתחליף, ואני לא בטוח שמשתמשים היום במילה צפוני או צפונבוני כמו שהשתמשו בהם בילדות שלי.

השמות היפניים נותנים לנו אור חדש על הכיסלצות, buruu זה פשוט בולדוג ביפנית, ו-guranburu זה אותו השם כמו באנגלית (בולדוג גדול), אבל אולי הכוונה היא דווקא ל-Bully (בריון), וכלב ובריון הן מילים שמתחברות יפה יחד (כלבריון).

אז איך מתרגמים בולדוג? לא מצאתי מילים נרדפות לכלב, ודאי שלא שמות בעברית (בניגוד לעולם החרקים, הדגים והצמחים, שם לכל דבר שני יש שם בעברית). אז ניאלץ להשתמש במילים כלב, כלבה או כַּלְבִּי. אפשר להלחים את מזלזל עם כלב וליצור מזלזלב, להלחים את כלב עם עלבון וליצור כלבון, אפשר גם את המילה משפיל ואז יוצא משפילב, אפשר את בוטה ואז יוצא כלבוטה, או את נוקב ואז יוצא נוקלב. יש הרבה יותר אפשרויות ממה שציפיתי.

רציתי לקרוא להתפתחות מקלקלב (מקלקל במקום בריון), כי מזלזלב ומקלקלב הולכים יחד כמו כלבוטה וכלבריון, אבל בואו נחפור עוד קצת.

יש הרבה אפשרויות לתרגם את Grand (גדול, מרשים, מהודר, מכובד, מצוין, כולל, מקיף, אדיר, כביר), ולאחר קריאה על הכיסלצת, מתברר שהיא הרבה יותר ביישנית ותמימה ממה שהיא נראית, אז אולי מקלקלב או כלבריון הם תרגומים לא מתאימים. אפשר ללכת על גדולב (גדול+כלב), שזה הכי פשוט, אבל אולי פשוט מדי.

אז יש לנו מספר זוגות מעניינים בינתיים:

* מזלזלב ~> מקלקלב
* כלבוטה ~> כלבריון
* נוקלב ~> גדולב

באיזה לבחור?! עשיתי את הדבר הנכון, ישנתי על זה. וכשהתעוררתי ובחנתי מילים נוספות, והטיתי מעט את המילים שהיו לנו. כלבי או כלבה מתחברות עם בז ויוצרות כלבז, וכלבי או כלבה מתחברות עם כביר ויוצרות כלביר. הלחמים שמספקים אותי הרבה יותר.

בולדוג אנגלי:
https://he.wikipedia.org/wiki/בולדוג_אנגלי

לעמוד הפייסבוק של מיכאל אלבוים: https://www.facebook.com/Elboim

פוסטים קשורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *