סרטים

ספיישלים

תוכנית (אופקים)

תוכנית (אש קטצ׳אם)

חדשות

פוקידע

כתבות

מנגה

מידע

פוקימון שני וארגמן

משחקים

מדריכים

יצירה

פוקימון כחול לבן

מחוז מפלצות כיס

יוטיוב

השוואה: איזו סדרה טובה יותר – פוקימון או וואן פיס?

השוואה: איזו סדרה טובה יותר – פוקימון או וואן פיס?
מאת Hit Man

"פוקימון" זהו משחק וידאו עבור קונסולת המשחקים "גיים בוי", שנוצר בשנת 1995 על ידי סטושי טג'ירי, ומטרתו היא להלחם ביחד עם חיות כיס (פוקימונים) במאמנים אחרים, לזכות בקרבות, ולהיות מאמן הפוקימונים הטוב ביותר. בדומה לכך, עלילת הסדרה מתמקדת בילד בן 10 בשם אַש קַטְצָ'אם מן העיר פאלט, ועוקבות אחר הרפתקאותיו בדרכו להגשים את חלום חייו להפוך למאמן הפוקימונים הגדול בכל הזמנים. הסדרה עלתה לשידור בשנת 1997. מצד שני, "וואן פיס" היא סדרת מנגה שנוצרה על ידי אייצ'ירו אודה, ופורסמה לראשונה בשנת 1997. עלילת הסדרה שהתבססה על המנגה, מתמקדת בחבורת פיראטים ובמנהיגם קפטן מונקי די. לופי, השואף למצוא את האוצר האולטימטיבי "ואן פיס" ובכך להיות מלך הפיראטים. סדרת האנימה עלתה לשידור בשנת 1999. מטרת המאמר הזה היא לעשות השוואה בין שני סדרות האנימה ולקבוע אחת ולתמיד מי הטובה יותר מביניהן?

לאחר צפייה בפרק הראשון של "וואן פיס" ו"פוקימון", עלתה בפניי תמונה ברורה לגבי זהותה של הסדרה הטובה יותר, ותוך כדי כך, ההחלטה לכתוב את מאמר זה. אתייחס במהלך הכתיבה למימד האלימות בכל אחת מהסדרות, החלום האולטימטיבי כפי שמוצג בהן, מסגרת הפנטזיה והיכולת שלנו כצופים לקבל אותה כמשהו לגיטימי, כמו כן, אבחון את קשר החברות ולבסוף אקבע מי היא הסדרה הטובה יותר. קריאה נעימה.

http://pocketmonsters.co.il/wp-content/uploads/2012/01/New_onepiece_anime.jpg

"וואן פיס" היא סדרה אלימה. התובנה הזו התקבלה לאחר צפייה בתוכנית ואבחנה שכל מה שמוצג שם – הוא למען האדרת חשיבותה של אלימות על מנת לקבל את מה שהדמויות רוצות להשיג. דמותה של מיס אלוידה מתהלכת ברחבי הספינה כשהיא סוחבת בידה נאבוט מקורנן, היא מטילה אימה ופחד על שאר הפיראטים שלה והיא לא חוששת להפגין אלימות כלפי אלה שהיא שודדת, כלפי העובדים שלה וגם כלפי הדמות הראשית. בדומה לה, גם קפטן מונקי די לופי משתמש באלימות גלויה כנגד קובי, כנגד הפיראטים והוא לא נרתע מלגנוב, לפגוע באחרים בצורה מילולית וגם להצהיר בפומבי שהוא מוכן למות על מנת להשיג את מטרותיו.

מטרות אלה הן הנושא השני שארצה לבחון בהשוואה זו. אילו הייתי צריך לבחון מהי מטרת האנימה של "פוקימון", אז היא די ברורה, גלויה ותמימה – להיות המאמן הטוב ביותר בעולם. ואילו מהצד השני, המטרה של הדמויות ב"וואן פיס" היא הרבה יותר אגואיסטית, רכושנית ומהותית – החלום האולטימטיבי שלהן הוא למצוא אוצר. בצע הכסף מעמיד בספק את הנכונות של הסדרה לתת לקהל הצופים שלה, בדומה למימד האלימות, איזשהו מימד של הנאה, מוסר השכל או אפשרות להזדהות. מה גם שבנוסף לכך, אין הדמויות בסדרה בוחלות באמצעים על מנת להשיג את מטרתן; בין אם זה שוד, הפגנת אלימות, ניסיון לרצח ואפילו שחרור פושעים.

לצד מימד הסיפור והמטרה שמלווים את הסדרה, תמיד יושב לו בסיפור המסגרת מימד הפנטזיה. דרך כך יוצרי הסדרות יוצרים עבור קהל הצופים שלהם את האפשרות לעכל את התוכן בצורה קלה יותר, נעימה יותר וכזו שמאתגרת אותם להיות יצירתיים יותר. מימד הפנטזיה הוא אחד החשובים בספרות, טלוויזיה, קולנוע וכיוצא בזה. ולכן, כאשר הצופים ב"פוקימון" מתבקשים לקבל על עצמם את המידע שיצורים ענקיים יכולים להכנס לכדור קטן על מנת שהמאמן שלהם יוכל לטייל איתם בחופשיות – הם מעכלים זאת. יותר מזה, ב"פוקימון", לכל אחת מהדמויות הלא אנושיות יש יכולת להפיק כוח על טבעי מתוכה. בדרך כלל, שימוש מושכל בחיות על מנת להבליט את העל טבעי – יוצר את האפשרות לעכל את החוויה בצורה קלה יותר. אבל ב"וואן פיס" החוקים האלה מקבלים עיוות שאינו מיישר קו עם המציאות. שם, לדמות הראשית יש אפשרות לרמות את החוקים המקובלים ולמתוח אותם – כפי שדי לופי מותח את אבריו – ובכך להציב את הצופים בעמדה שאינה מקבלת את התוכן כמשהו לגיטימי, והצופים נותרים מבולבלים וחסר הבנה.

אך זהו אינו האספקט היחידי שבו "וואן פיס" מפגרת אחר "פוקימון". אני חשבתי שמאחר ועלילת הסדרה של "וואן פיס" מתארת את חיי הפיראטים בשותף, בעוד שעלילת "פוקימון" מתארת חיי מאמן בודד, אז זו תהיה השוואה קלה בנוגע לאיזו סדרה תהיה טובה יותר מבחינת ערך החברות, אך גם פה "פוקימון" מנצחת בקלות. "וואן פיס" מטילה ספק בערך החברות וזו פועלת אך ורק כאשר יש לכל האנשים באותה קבוצה את אותה המטרה. עכשיו בטח מבקריי יטענו שנתון זה גם נכון לגבי "פוקימון", אך פה אחלוק עליהם ואפרט כיצד גם אויביו הגדולים של אַש קַטְצָ'אם (גרי אוק, צוות רוקט ואפילו מנהיגי המכון) מצאו את עצמם בשלב כזה או אחר כשהם עוזרים לו. ומי מאתנו לא זוכר את הפעם שגרי אוק פרגן לאַש קַטְצָ'אם, או את הפעם שצוות רוקט עזר לצ'ריזארד להתקבל לענק צ'ריסיפיק. אכן חברות לשמה.

http://pocketmonsters.co.il/wp-content/uploads/2012/01/pokemon_bw.png

אם כן, התוצאה ברורה. לאחר צפייה בשתי התוכניות הראשונות של "וואן פיס" ו"פוקימון", מצאתי לנכון להכתיר מנצחת אחת ברורה. אני כמובן מתייחס לסדרה "פוקימון" שרואה לנכון לקדם נושאים כמו: השגת מטרות בדרך חוקית וטובה, היא אינה דוגלת באלימות גלויה, יש לה פן פנטסטי שעובר בצורה חלקה אצל קהל הצופים, ויש בה ערך חברות גדול מהחיים. "פוקימון" היא הסדרה הטובה יותר מכל הבחינות ואני כולי תקווה שתוכלו גם אתם להעריך אותה על כך. אתם מוזמנים להשאיר את התגובות שלכם בנוגע למאמר, ואני מבטיח להתייחס לכולן.

פוסטים קשורים

74 תגובות

  1. יש הבדל בין וואן פיס לפוקימון אין מה להשוות, זה נועד לגילאים שונים,היא נימת שונן אז מה ציפית לראות יצור מאמי שאומר פיקה פי?

  2. חוץ מזה בוואן פיס הם לא מזלזלים בערך החברות! הם אפילו מוכנים למות בשבילם! זה נקרא זלזול? וחוץ מזה אתה לא הבנת וואן פיס מהפרק הראשון לא לומדים כלום אבל היא מעניינת ומותחת כלשהו לא להתייחס לדברים בקטנים בה כמו שנאמי נהייתה שיקסע כי זה לא העיקר! וזה מבוסס על סיפור אמיתי רק שתדע והוא איש גומי שאכל את פרי השטן גומו גומו האוקינוס העניש אותו והוא לא יכול לשחות בגלל זה יצא מתוך חבית אין,אפחד לא מבין את הסדרה הפרקים העכשוויים יותר יפים,רוצה הוכחה שהם מוכנים למות בשביל החברים שלהם? אייס הגם על לופי ומת בגלל זה,למרות שאם הוא היה נשאר חי אז זו הייתה סדרה של הכול טוב ויפה צמר גפן מתוק קשתות ודובוני אכפת לי.

  3. וואן פיס יותר טובים פי אלף!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  4. מה הקשר אי אפשר להחליט ע"פ פרק ראשון מי יותר טוב בוואן פיס יש ערך חברות הרבה יותר גדול מאשר בפוקימון הדמות הראשית סיכנה את חייה בשביל להציל את אחת מהצוות שלו וכמו בהרבה מקרים שם רואים שהוא בחיים לא נטש וינטוש את אחד מהצוות שלו וואן פיס בהמשך הסדרה רואים שבכלל רוב הסיכויים שהוא בכלל לא כסף או אוצר הוא משהו אחר כל מה שכתוב פה לא נכון בכלל ואפשר לראות את זה בסדרה

  5. בטח שוואן פיס ימעאפן זה כמו להשוות בין דרגון בול ליובל המבולבל
    ואן פיס לוקח בלי לחשוב פעמיים תראה לפחות את הקרב של לופי נגד קרוקודייל או איזה סרט שלהם ותגיד לי
    אתה קובע הכל לפי פרק אחד שיצאו כבר 669 פרקים

  6. אני אישית בפרק העדכני של פוקימון ובפרק העדכני של וואן פיס….אין מה להשוות בתור סדרה וואן פיס הרבה יותר טובה…במשחקים פוקימון הכי טובה מכל הבחינות

  7. פחחח אתה הילד הכי מפגר שראיתי בחיים מה אתה משווה בכלל ועוד לפי הפרק הראשון??
    ועלאק בוואן פיס אין תערך חברות לך תראה דורה לופי מוכן למות(וכמעט קרה כמה פעמים) למען כל אחד מחברי הצוות שלו(ולא רק) הקרבות הרבה יותר טובים והעלילה עצמה הרבה יותר טובה בוואן פיס מי שחושב אחרת או שלא ראה תסדרה או שסתם שקרן

  8. מה אתה משווה בכלל ווואן פיס היא הסדרה הכי טובה ובכלל אים להשוות אז אוליי נארוטו אבל מה קשור פוקימון סדרה מטומטמת של ילדים בני 6

  9. המנגה והאנימה של וואן נמכרות הרבה יותר מפוקימון אבל הרבה יותר ובכלל המנגה היא הנמכרת בכל הזמנים!
    פיגור שכלי קשה
    ברור שוואן מנצח את פוקימון

  10. וואן פיס היא אנימת שונן (לנערים צעירים)
    בעוד שפוקימון היא אנימת קודומו (לילדים קטנים)
    וואן פיס בנויה כך שכל אירוע נובע מהאירוע שקדם לו ורצף האירועים חשוב מאוד לכן, כדי להבינה צריך לראות אותה מההתחלה עד לפרק הנוכחי.
    לעומתה, פוקימון תוכננה לפנות לקהל שאינו תמיד בעל האמצעים לעקוב באדיקות אחר הסדרה (ילדים בני 10 לא יכולים לראות טלוויזיה מתי שהם רוצים) ולכן מעט פרקים מקדמים את העלילה וקיימות סאגות נפרדות כמעט לחלוטין (אחת לכל מחוז). בזכות המבנה הזה של פוקימון ילדים רבים שלא נחשפו לתחילת הסדרה עדיין יכולים להצטרף ליהנות ממנה (כמוני וכמו, אני מניח, רוב הגולשים כאן).
    וואן פיס בתור אנימת שונן טיפות שנועדה לנערים מתבגרים מכילה אלימות וקרבות רבים (דוגמה נוספת לעניין של נערים בסיפורים רוויים באלימות היא גיבורי על). חשוב לציין שוואן פיס היא האנימה והמנגה הכי נמכרת בעולם והיא הקומיקס השלישי הכי נמכר בעולם (אחרי סופרמן ובאטמן), מה שמציג את הכוח של קהל היעד של הנערים המתבגרים (לרוב אותם נערים ממשיכים לקרוא מנגה גם בבגרותם).
    השוואת סדרות שונן וקודומו לפי פרקם הראשונה שקולה להשוואת ספר ילדים (לדוגמה דירה להשכיר) לספר מתח או הרפתקאות (לדוגמה שרלוק הולמס) רק לפי העמוד הראשון. (אני לא משווה בין הסדרות לספרים שרשמתי אלא רק אומר שההבדל העצום בין הסדרות שקול להבדל החריף בין הספרים).
    לסיכום, אני אוהב את שתי הסדרות אבל בפוקימון הסדרה התחילה (לדעתי) לאבד מקסמה אחרי שעברתי את גיל 12. המשחקים הם הדבר היחיד שעוד שומר את העניין שלי בפוקימון. שתי הסדרות מיועדות לקהלי יעד שונים, הן בנויות בצורה שונה, המקורות שלהן שונים (וואן פיס – מנגה, ופוקימון – משחק וידאו) הערכים בהן הן עוסקות שונים והם מוצגים ומובעים בדרך שונה ובעומקים שונים בכל סדרה.

  11. וואןןןןן פיסססס לוקח בלי למצמץץץץץ אפילו וווווו!!!!
    האנימה הכי טובה שיששששששש לופי אני מאוהבת בךךך ובזורווווו

  12. וואן פיס יותר טוב למה מה קרה זורו עושה מהם פשטידה עם החרבות האלה אבל אם פיקצו ואש היו נוגעים ברובין או בנאמי מה סנאגי היה עושה להם

  13. זה ברור שפוקמון יראה לך טוב יותר כי ראית רק את הפרק הראשון של כל אנימה בוואן פיס העלילה מתפרסת ל-52 פרקים וזה רק בסיפור הראשון ובפוקמון העלילה לא ממש מתקדמת והקונספט נשאר אותו הדבר אין לי כוח לחפור לך על הגאונות של וואן פיס ועל הגיוון באיים בסיפורים ובדמויות אז בוא נאמר שכל הסיפור של פוקמון היה נמשך במשך ארק אחד בוואן פיס באורך של כ-50 פרקים למרות שאני מת על שני האנימות אני יודע איזו יצירת מופת ואיזו סתם תוכנית ילדים משעשעת שכיף לצפות בה כדי להעביר את הזמן.

  14. זה ברור שפוקמון יראה לך טוב יותר כי ראית רק את הפרק הראשון של כל אנימה בוואן פיס העלילה מתפרסת ל-52 פרקים וזה רק בסיפור הראשון ובפוקמון העלילה לא ממש מתקדמת והקונספט נשאר אותו הדבר אין לי כוח לחפור לך על הגאונות של וואן פיס ועל הגיוון באיים בסיפורים ובדמויות אז בוא נאמר שכל הסיפור של פוקמון היה נמשך במשך ארק אחד בוואן פיס באורך של כ-50 פרקים למרות שאני מת על שני האנימות אני יודע איזו יצירת מופת ואיזו סתם תוכנית ילדים משעשעת שכיף לצפות בה כדי להעביר את הזמן.

  15. הרעיון בוואן פיס הוא לא ללמד ילדים הוא להביא סיפור אומנות ופיתוח דמויות. פוקימון זה בסדר אבל הסדרה משתמשת באותה נוסחה כל פרק,לא מאמין לי? אז תאמין ליותר הסדרה,כי הוא בעצמו אמר שהוא רצה שאש יתבגר ולא יישאר ילד לנצח אבל המפיקים רצו את זה. אני לא יכול לראות 22 עונות של סדרה שכל פרק הוא בערך אותו דבר

  16. ואוו זה לגמרי עלוב אתם אמורים לאהוב פוקימון לא לזלזל בו זה אתר של פוקימון לכו אל אתר של ואון פיס ואגב פוקימון גם אים העלילה חוזרת על עצמה זאת סידרה הרבה יותר נחמדה רגועה ושקטה ויפה

  17. וואן פיס בגלל שהאנימצייה העלילה ועיצוב רקע ודמויות י6תר טובים וואן פיס גם יותר מפורסמת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *